Ένα προϊόν-σύμβολο και μια ιστορική γη έχουν συνδέσει την ύπαρξή τους εδώ και χρόνια. Το πορτοκάλι είναι βασική πινελιά στον πίνακα της λακωνικής φύσης. Ένας ποιοτικός, πλούσιος, «χρυσός» καρπός, που μπορεί να φωτίσει ακόμη περισσότερο αυτή τη γωνιά της ελληνικής περιφέρειας. Αυτό πιστεύει ο Χρήστος Παπαδημητρακόπουλος πρόεδρος και εμπνευστής της Orangeland, ενός «σύγχρονου» κόσμου όπου κυριαρχεί το πορτοκάλι. Μιλάει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, με πάθος για την επιχειρηματική δραστηριότητα που έχει αναπτύξει στη Σπάρτη και έχει στόχο να εμπνεύσει την τοπική κοινωνία σε μια συνεργασία που θα της επιφέρει μόνο οφέλη.
Η OrangeLand Sparta προσφέρει μια σειρά εμπειριών που συνδέονται με αυτό τον γεμάτο ευεργετικές ιδιότητες ζουμερό καρπό, από τη στιγμή της γέννησής του μέχρι την ώρα που οι καταναλωτές απολαμβάνουν το χυμό του, και όχι μόνο…
«Θα κάνουμε κάτι το οποίο θα απευθύνεται στην τοπική κοινωνία, στους παραγωγούς, στους καταναλωτές, οι οποίοι θα μπορούν να γνωρίζουν από πού ξεκινάει το πορτοκάλι και πού καταλήγει, ώστε να μη νομίζουν ότι ο χυμός του πορτοκαλιού ξεκινάει και παράγεται στο σουπερμάρκετ» λέει στο Πρακτορείο ο κ Παπαδημητρακόπουλος. Κάποια από τα κτίρια που θα στεγάσουν όλες τις δράσεις της Orangeland είναι έτοιμα ενώ για άλλα οι άδειες κατασκευής θα κατατεθούν μέσα στο 2017.
Στο Orange Factory, μία από τις πλέον σύγχρονες μονάδες παραγωγής χυμών στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς, μπορεί ο επισκέπτης να περιηγηθεί στη γραμμή παραγωγής, να έρθει σε επαφή με τη βιομηχανική διαδικασία και να γνωρίσει τα επαγγέλματα και τις ειδικότητες που σχετίζονται με το πορτοκάλι. Το πλήρως εξοπλισμένο συνεδριακό κέντρο της Orangeland δίνει έμφαση και προτεραιότητα στα θέματα που σχετίζονται με την εφοδιαστική αλυσίδα του χυμού.
Ο «Πορτοκαλεώνας» είναι μέρος της έκτασης της Orangeland, στην οποία θα εφαρμοστεί προηγμένη έρευνα σχετικά με την καλλιέργεια του πορτοκαλιού, αλλά και ενδεχόμενες συγκαλλιέργειες. Οι κήποι της είναι διαθέσιμοι στην τοπική κοινωνία, σε σχολεία και Πανεπιστήμια, έτσι ώστε οι επισκέπτες να καλλιεργήσουν τα δικά τους φυτά για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Το Κέντρο Έρευνας & Ανάπτυξης της Orangeland, είναι ανοικτό σε Πανεπιστήμια, αλλά και ανεξάρτητους ερευνητές, παρέχοντάς τους όλα τα απαραίτητα εργαλεία, με σκοπό την εξέλιξη και τη διάχυση των γνώσεων σε όλα τα αντικείμενα που σχετίζονται με την παραγωγή και την επεξεργασία του πορτοκαλιού.
Αλλά στη Σπάρτη βρισκόμαστε, και όπως είναι αναμενόμενο, υπάρχει πρόβλεψη και για ένα υγιές σώμα στην Orangeland, με αθλητικές εγκαταστάσεις, (γήπεδα τένις, Mini Soccer, Volley & Basket, Γήπεδο Golf) που είναι καθημερινά διαθέσιμες στους επισκέπτες της. Δεν μένει όμως και το πνεύμα παραμελημένο. Υπάρχει Ανοιχτό Θέατρο που μπορεί να φιλοξενήσει θεατρικές παραστάσεις, κονσέρτα και μία ποικιλία καλλιτεχνικών δρώμενων, ενώ στο εκθεσιακό κέντρο, οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν έργα διάσημων καλλιτεχνών.
Για όλους τους εξωτερικούς χώρους της Orangeland πραγματοποιήθηκε ειδική αρχιτεκτονική μελέτη, ώστε να δημιουργηθεί ένα ιδανικό περιβάλλον για τον επισκέπτη. Ειδικά για παιδιά, σε συνεργασία με εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς η Orangeland έχει αναπτύξει πλήθος δράσεων.
«Η εκπαίδευση είναι ένα σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας. Οι παραγωγοί μας θα νιώθουν πολύ περήφανοι για το έργο τους και ταυτόχρονα, θα έχουν ένα επιπλέον εισόδημα από τους επισκέπτες. Επίσης, η τοπική κοινωνία θα κερδίσει από την τουριστική ανάπτυξη που προσδοκούμε να φέρουμε στις περιόδους που δεν έχει τουρισμό» σημειώνει ο κ . Παπαδημητρακόπουλος.
Εξηγεί όμως, πως θα πρόκειται για τουριστική ανάπτυξη η οποία θα στηρίζεται στην τοπική κοινωνία: «Η λογική μας είναι ότι δεν θα κατασκευάσουμε εμείς καμία τουριστική μονάδα που θα υποκαθιστά άλλες μονάδες, δεν θα έχουμε ένα εστιατόριο, ένα ξενοδοχείο. Η Οrangeland, ουσιαστικά, θα είναι μια πλατφόρμα πάνω στην οποία θα συνεργαστούν κάποια εστιατόρια, κάποια ξενοδοχεία, κάποιοι ξενοδοχειακοί πράκτορες και θα κερδίζουν και οι δύο πλευρές. Δεν είναι το σκεπτικό μας να γίνουμε ξενοδοχείο ή εστιατόριο».
Η μέχρι στιγμής αντίδραση – στο επίπεδο των συζητήσεων με την τοπική κοινωνία είναι θετική: «Έχουμε συζητήσει για παράδειγμα με τα μέλη των Λακωνικών Κήπων οι οποίοι είναι ενθουσιασμένοι με την ιδέα, με καταστηματάρχες ή ξενοδόχους, που βρίσκουν ωραία την ιδέα, γιατί θα αυξήσει την τουριστική σαιζόν, όσο είναι δυνατόν, – δεν θα κατακλυστεί η Λακωνία από τουρίστες -, δεν είναι αυτός ο στόχος μας. Στόχος μας είναι να προσπαθήσουμε και να πετύχουμε όλοι μαζί. Έχουν γίνει κάποιες συζητήσεις με δημάρχους και κάποιους ανθρώπους στην περιφέρεια και θέλουμε κάποια στιγμή να παρουσιάσουμε όλο το project και στο πιο ευρύ κοινό».
Η πορτοκαλιά είναι ένα δέντρο που ξέρει να συνεργάζεται
Ο κ. Παπαδημητρακόπουλος αναπτύσσοντας τη λογική του πρότζεκτ της Orangeland εστιάζει ιδιαίτερα, στις θετικές συνέπειες που μπορεί να έχει για τους παραγωγούς και για την αύξηση του εισοδήματός τους: «Ανάμεσα σε δύο πορτοκαλιές, στη γη που μένει ελεύθερη, μπορεί να ευδοκιμήσει ό,τι φυτέψει κανείς. Θέλουμε να δείξουμε ότι βάζοντας αρωματικά φυτά ή κρόκο Κοζάνης θα έχουν ένα επιπλέον εισόδημα ανά στρέμμα. Ταυτόχρονα, αυτό θα είναι πολύ σημαντικό για τους επισκέπτες. Θα είναι κάτι μαγευτικό, σκεφθείτε πόσο όμορφος θα είναι ένας πορτοκαλεώνας με λεβάντα, με θυμάρι, με κρόκο Κοζάνης, με μαύρη τουλίπα. Θα προσφέρουν έξτρα έσοδα στον παραγωγό ανά στρέμμα αλλά και εντελώς διαφορετική μορφή στις φυτείες.
Η πορτοκαλιά είναι το κατεξοχήν συνεργατικό δέντρο. Δεν είναι μόνο το ωραίο χρώμα, η βιταμίνη C, τα ευεργετικά στοιχεία που έχει ο καρπός της. Η μαγεία της πορτοκαλιάς είναι ότι συνεργάζεται. Έχει αυτό που μας λείπει. Το δρόμο της συνεργασίας δείχνει η φύση. Αν είχαμε ακολουθήσει αυτά που βλέπουμε στη φύση θα είμαστε όλοι και πιο επιτυχημένοι και πιο χαρούμενοι» παρατηρεί ο πρόεδρος της Orangeland.
Ο κ. Παπαδημητρακόπουλος μιλάει και για το Orange Festival, μια προσπάθεια που ξεκίνησε πέρυσι, άρχισε στις 15 Ιουνίου και τελείωσε στις 15 Σεπτεμβρίου. Περιλάμβανε περίπου 24 δράσεις, στις οποίες συμμετείχε η τοπική κοινωνία. «Σχεδιάζουμε για φέτος να ξανακάνουμε το φεστιβάλ την αντίστοιχη περίοδο με ίσως πιο λίγες δράσεις, πιο στοχευμένες αλλά σε περιοχές σε όλη τη Λακωνία. Θα περιλαμβάνει για παράδειγμα βόλτες, έναν ποδηλατόδρομο στις πορτοκαλιές, μαγειρική με πορτοκάλι αλλά και άλλες δράσεις που δεν θα έχουν σχέση με το πορτοκάλι».
Η γέννηση της ιδέας για τη δημιουργία της Orangeland
Η ιδέα γεννήθηκε στις ΗΠΑ και εκεί ξεκίνησε ήδη η υλοποίησή της: «Είναι ένα πρότζεκτ που θα είναι πιο τουριστικό και λιγότερο εκπαιδευτικό σε σχέση με το ελληνικό. Αναπτύσσεται σε μεγαλύτερη έκταση με σπίτια, με αρχιτεκτονική ελληνική, ισπανική, βραζιλιάνικη, ανάλογα με τη χώρα προέλευσης των πορτοκαλιών που υπάρχουν σε κάθε κομμάτι γης. Θα υπάρχουν ταυτόχρονα και εστιατόρια που θα έχουν κουζίνα διαφορετικών κρατών, των κρατών που έχουν πορτοκάλι, από την Κίνα μέχρι την Ισπανία και την Ελλάδα και συνταγές που έχουν πορτοκάλι. Άρα, είναι ένα μεγαλύτερο πρότζεκτ στην Αμερική. Και για αυτό χρειάζεται μεγαλύτερο χώρο για την ανάπτυξη του».
Στην Ισπανία θα υλοποιηθεί αντίστοιχο μοντέλο με το ελληνικό: «Θα στηριχθεί στην τοπική κοινωνία και δεν θα δημιουργήσει δράσεις εστιατορίων κλπ. Θα στηριχθεί στα τοπικά μαγαζιά, στα εστιατόρια, στα ξενοδοχεία, στα καφέ, στα μπαρ, που υπάρχουν, απλώς θα έχουν πινελιές της Orangeland, όχι όπως στην Αμερική».
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ