Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος-Πάτρα (Ολυμπία Οδός) που κατασκευάζει η Κοινοπραξία Άπιον Κλέος στην οποία συμμετέχουν η Άκτωρ, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η J&P Άβαξ, η γαλλική Vinci και η γερμανική Hochtief.
Το Capital.gr βρέθηκε στα εργοτάξια του οδικού άξονα συνολικού μήκους 201,5 χλμ. που θα συρρικνώσει την απόσταση Ελευσίνα (στο σημείο εξόδου της Αττικής Οδού) μέχρι την Πάτρα σε 1 ώρα και 30 λεπτά. Σήμερα, η πρόοδος του έργου, με συνολικό κόστος κατασκευής (εξαιρουμένων των αποζημιώσεων που έχουν καταβληθεί) 1,487 δισ. ευρώ, διαμορφώνεται σε 88%, με τον οδικό άξονα να προγραμματίζεται να δοθεί στην κυκλοφορία μέχρι το τέλος Μαρτίου 2017, σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι επικεφαλής της Ολυμπίας Οδού. Ωστόσο, περιορισμένος αριθμός σημείων θα ολοκληρωθεί το Φθινόπωρο της επόμενης χρονιάς. Πρόκειται για συνολικά 9 χλμ. σε Δερβένι, Καμάρες, Αραχωβίτικα και ανισόπεδο κόμβο Ρίου.
Το έργο ανά τμήματα
Τον περασμένο Μάιο δόθηκαν σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας- Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150 μ., ενώ αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία τα πρώτα 20 χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου έως τον Κόμβο Κιάτου και δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου Κορινθίας. Οι δύο αυτές σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120 μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2χλμ. της Ολυμπίας Οδού.
Μέσα στο επόμενο δίμηνο εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το τμήμα από το Κιάτο έως το Ξυλόκαστρο, μήκους 14 χλμ. Ακόμη στα τμήματα:
-Ξυλόκαστρο -Δερβένι, μήκους 20 χλμ, στην περιοχή Καμάρι βρίσκονται σε εξέλιξη οι αρχαιολογικές εργασίες, καθυστερώντας την κατασκευή του ενός ρεύματος κυκλοφορίας (προς Αθήνα).
-Αίγιο – Παναγοπούλα (15 χλμ) εκκρεμεί στην περιοχή Καμάρες η απαλλοτρίωση 500 μέτρων που αποτελεί σημείο διεπαφής με τον σιδηρόδρομο. Το τμήμα αυτό δεν θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο και θα χρειαστεί να συνεχίσει να λειτουργεί για κάποιο διάστημα με τη σημερινή κυκλοφοριακή ρύθμιση.
-Παναγοπούλα – Ρίο (13 χλμ) εκκρεμούν ο κόμβος Αραχωβίτικων και ορισμένοι κλάδοι του κόμβου Ρίου που θα παραδοθούν το Φθινόπωρο του 2017
Οι σήραγγες Παναγοπούλας
Στον αυτοκινητόδρομο κατασκευάζονται 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ., με τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., να αποτελούν σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Στη περιοχή αυτή κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στην Ελλάδα (οι δύο μεγαλύτερες ειναι οι σήραγγες Δρίσκου στην Εγνατία μήκους 4,5 χλμ και Τεμπών Τ2 μήκους 6 χλμ.). Η ιδιαιτερότητα του συμπλέγματος των τούνελ Παναγοπούλας είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου.
Παράλληλα, το τμήμα Κόρινθος- Πάτρα θα διαθέτει 209 γέφυρες από τις οποίες οι 43 είναι μεγαλύτερες από 25 μέτρα. Η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι με μήκος 190 μέτρα.
Κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας
Όπως αναφέρουν από την Ολυμπία Οδό, ο οδικός άξονας κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, γεγονός που καθιστά την Κορίνθου-Πατρών ως ένα από τα δυσκολότερα έργα που πραγματοποιούνται σήμερα στη χώρα.
Οι παράγοντες που ενισχύουν το βαθμό κατασκευαστικής δυσκολίας σχετίζονται με την ταυτόχρονη κατασκευή και ανάπτυξη σε όλο το μήκος -όχι τμηματικά- της νέας εθνικής οδού, τη διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές, το απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κα.) και την παράλληλη κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ.
Σήμερα, στην Κορίνθου – Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες και σ’αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Η λειτουργία
Το μεγάλο στοίχημα είναι η ασφαλής λειτουργία του έργου και η επιτυχής αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών στις σήραγγες. Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία λειτουργίας διαθέτει δύο κέντρα διαχείρισης κυκλοφορίας, τέσσερις τεχνικές βάσεις λειτουργίας και συντήρησης και 36 οχήματα περιπολίας και επέμβασης. Σήμερα η εταιρεία απασχολεί 430 άτομα, αριθμός που θα αυξηθεί στα 500, ενώ οι εξωτερικοί συνεργάτες και οι υπεργολάβοι ξεπερνούν τους 100.
Από την έναρξη παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008 έως και σήμερα, τα θανατηφόρα ατυχήματα περιορίστηκαν κατά 60%: το 2016 καταγράφηκαν 13 θανατηφόρα τροχαία έναντι 33 το 2008. Παρότι, σε μεγάλο τμήμα της Κορίνθου – Πατρών ο βαθμός οδηγητικής δυσκολίας είναι αυξημένος, η ανάπτυξη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που υποχρεώνουν σε χαμηλές ταχύτητες και αποτρέπουν τις αντικανονικές προσπεράσεις και η βελτίωση της σήμανσης έχουν συμβάλει στην μείωση των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Διόδια
Σήμερα κατά μήκος του άξονα υπάρχουν τέσσερις μετωπικοί σταθμοί σε Ελευσίνα, Ισθμό, Ζευγολατιό και Ρίο και τρεις πλευρικοί σε Ν. Πέραμο, Αγ. Θεόδωρους και Πάχη. Όταν τεθεί σε κυκλοφορία ο δρόμος, θα προστεθεί ένας ακόμη μετωπικός σταθμός διοδίων στον Ελαιώνα Αιγιαλείας, ενώ σε Ζευγολατιό, Κιάτο, Δερβένι, Ακράτα, Καλάβρυτα και Αραχοβίτικα θα υπάρχουν έξι πλευρικοί σταθμοί.
Με την έναρξη κυκλοφορίας του άξονα η τιμή των διοδίων κατά μήκος του άξονα μήκους 201,5 χλμ. θα διαμορφωθεί σε 6,4 λεπτά (με ΦΠΑ) ανά χιλιόμετρο. Έτσι η διαδρομή μετ’ επιστροφής στην Πάτρα θα στοιχίζει, συνολικά, περίπου 24 ευρώ.
Να σημειωθεί ότι από το 2008 έως σήμερα, η κυκλοφορία στον οδικό άξονα έχει μειωθεί κατά 40%, ενώ η ετήσια μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται σε 20.000, 7.000 και 9.000 οχήματα στα τμήματα Ελευσίνα-Κόρινθος, Κόρινθος-Πάτρα και στην παράκαμψη Πάτρας, αντίστοιχα.
Πηγή capital