Μπορεί τα SUV αυτοκίνητα να έγιναν δημοφιλή στην παγκόσμια αγορά στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και κυρίως την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι το πρώτο αυτοκίνητο με χαρακτηριστικά SUV, πολυτελές με κίνηση στους τέσσερις τροχούς, κατασκευάστηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Σύρο το 1974. Το όνομα του μοντέλου… Chicago, με σχεδιαστή τον Γιώργο Μιχαήλ και κατασκευαστή την Enfield-Νεώριον ΕΠΕ του Γιάννη Γουλανδρή. Δύο μόλις οχήματα Chicago κατασκευάστηκαν και το ένα που διασώθηκε θα έχουν την ευκαιρία να το θαυμάσουν από κοντά όσοι επισκεφθούν την έκθεση «Made by Hellas» που θα πραγματοποιηθεί από τις 6 έως τις 29 Ιουνίου στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Τα εγκαίνια της έκθεσης, που θα πραγματοποιηθούν στις 5 Ιουνίου, θα τιμήσει με την παρουσία του ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς.
Στην ίδια έκθεση θα βρίσκεται και το έτερο μοντέλο που κατασκεύασε η ίδια εταιρεία στις αρχές της δεκαετίας του ’70, επίσης πρωτοπορώντας. Πρόκειται για το Enfield-Neorion 8000, ηλεκτρικό και με βασικό συστατικό του το αλουμίνιο έτσι ώστε να είναι ελαφρύ. Συνολικά κατασκευάστηκαν 123 οχήματα που ανήκουν σε αυτόν τον τύπο. Επί ελληνικού εδάφους το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν πήρε ποτέ άδεια. Ο λόγος; Το ελληνικό κράτος δεν γνώριζε πώς να φορολογήσει ηλεκτρικό κινητήρα! Φορολογικοί ήταν οι λόγοι που δεν προχώρησε στην παραγωγή το Attica 505 (της εταιρείας του Γιώργου Δημητριάδη) και ο ίδιος, κάτω από τη σκέπη της γερμανικής Fuldamobil, προχώρησε στην παραγωγή του τρίτροχου Attica 200.
Ο κατάλογος των ελληνικής κατασκευής αυτοκινήτων είναι πολύ μεγαλύτερος, αν και οι περισσότεροι γνωρίζουν μόνο την περίπτωση του θρυλικού Pony-Citroen από την εταιρεία Namco με την παραγωγή να ξεκινά το 1975 σε εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη και των πολύ μεταγενέστερων Nissan στο εργοστάσιο της Teocar στον Βόλο. «Πρόκειται για μια έκθεση αφιερωμένη στην ελληνική δημιουργικότητα», τόνισε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου και εμπνευστής της έκθεσης, Θεόδωρος Χαραγκιώνης, επισημαίνοντας ότι ειδικά σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία είναι κάτι που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία.
Στην έκθεση θα φιλοξενηθούν περίπου 40 μοντέλα αυτοκινήτων που σχεδιάσθηκαν, κατασκευάστηκαν ή συναρμολογήθηκαν στην Ελλάδα, αλλά και εκείνα του διεθνούς χώρου για τα οποία σημαντικοί Ελληνες συνετέλεσαν στη δημιουργία τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το αμερικάνικο Tucker 48 που κατασκευάστηκε το 1948 στο Σικάγο με σχεδιαστή τον ελληνικής καταγωγής Αλεξ Τρεμούλης ή το κλασικό Morris Minor που σχεδίασε ο σερ Αλεκ Ισιγόνης.
Υπάρχουν επίσης μοντέλα αυτοκινήτων τα οποία δεν κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα ούτε σχεδιάστηκαν από κάποιον Ελληνα. Συνδέονται όμως με άλλο τρόπο με το ελληνικό στοιχείο. Πόσα μοντέλα για παράδειγμα φέρουν στο όνομά τους και το όνομα του ιδιοκτήτη; Ελάχιστα, και ένα από αυτά είναι η πολυτελής και ταχύτατη Embiricos Bentley, που πήρε το όνομά της από τον ιδιοκτήτη της Νικόλαο Στ. Εμπειρίκο. Στην έκθεση, επίσης, θα υπάρχει και μια Aston Martin, καθώς ο εφοπλιστής Πίτερ Λιβανός βοήθησε για να διασωθεί η αυτοκινητοβιομηχανία και επί 15 χρόνια η εταιρεία ανήκε στην οικογένεια Λιβανού.
Η συγκέντρωση των εκθεμάτων κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι μιας και στην πραγματικότητα όλα επαφίενται στην ιδιωτική πρωτοβουλία. «Είχα δει στις Αχαρνές ένα πρωτότυπο Μπούμπης (σ.σ.: πρόκειται για αγωνιστικό αυτοκίνητο). Πήγαμε έπειτα από μερικές ημέρες και το αυτοκίνητο ήταν πλέον άμορφη μάζα σιδερικών διότι είχαν σκάψει τον χώρο για να φτιάξουν πλατεία», είπε χθες ο κ. Χαραγκιώνης.
Το 50% των εκθεμάτων ανήκει στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου. Τα υπόλοιπα έχουν προσφερθεί από άλλα μουσεία, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με έμφαση στην καινοτομία (στην έκθεση θα υπάρχουν και πρωτότυπα αυτοκίνητα κατασκευασμένα από φοιτητές), αλλά και από ιδιώτες. Η έκθεση γίνεται υπό την αιγίδα της ΕΛΠΑ και της ΦΙΛΠΑ και θα καλύπτει το 40% της επιφάνειας του μουσείου.
Πηγή .kathimerini
H Attica ήταν μία από τις θυγατρικές της εταιρείας Bioplastic που έδρευε στο Μοσχάτο, ιδιοκτησίας του Γιώργου Δημητριάδη.
Ο Γιώργος Δημητριάδης το 1958 σχεδιάσε και κατασκεύασε, ένα τετράτροχο ελαφρύ επιβατηγό όχημα (μοντέλο 505), με την πρόθεση να μπει στην παραγωγή. Όμως η τότε υψηλή φορολογία για τα τετράτροχα οχήματα στην Ελλάδα δεν του επέτρεψε να προχωρήσει. Έτσι, αποφάσισε να επικεντρωθεί στην παραγωγή τρίτροχων οχημάτων στα οποία η φορολόγηση ήταν όμοια με εκέινη των μοτοσυκλετών. Το 1962, κάτω από την σκέπη της γερμανικής εταιρείας Fuldamobil, ο Δημητριάδης ξεκίνησε την παραγωγή ενός τρίτροχου επιβατηγού μοντέλου του Attica 200, το οποίο έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές στη χώρα μας. Το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε με μερικές παραλλαγές από το αρχικό γερμανικό σχέδιο, στο σασί και στο αμάξωμα. Το 1965 η εταιρεία προσπαθεί να μπει στον χώρο κατασκευής αυτοκινήτων, συναρμολογώντας το Attica Carmel 12, έπειτα από άδεια της ισραηλινής εταιρείας Israeli Autocars. Το μοντέλο αυτό, δεν βρήκε ιδιαίτερη απήχηση και έτσι σταμάτησε η παραγωγή του. Το σχέδιο του Attica 200 αξιοποιήθηκε από την εταιρεία Bioplastic δημιουργώντας το 1968 ένα τρίκυκλο φορτηγάκι με τη μάρκα Delta. Είχε την ιδιομορφία, το μπροστινό του μέρος, να είναι όμοιο με το πίσω μέρος του Attica 200. Το 1977 ο Γιώργος Δημητριάδης μετονομάζει την Bioplastic σε DIM Motor και ξεκινάει την κατασκευή του DIM 65, ενός επιβατηγού οχήματος κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από την εταιρεία του. Ωστόσο, η ζωή του DIM 65 ήταν ιδιαίτερα σύντομη αφού μόλις λίγα κομμάτια βγήκαν στην παραγωγή. Κάπου εδώ τελειώνει και η ιστορία της DIM Motor.
Διαβάστε περισσότερα στο: www.ithaque.gr