Eurobank: 3,5 μονάδες του ΑΕΠ θα στοιχίσουν τα νέα μέτρα

  • Οκτώβριος 8, 2015

Στις 3,5 μονάδες του ΑΕΠ τοποθετεί την υφεσιακή επίπτωση των νέων δημοσιονομικών μέτρων η Διεύθυνση Οικονομικής Ανάλυσης και Έρευνας Διεθνών Κεφαλαιαγορών της Eurobank.

Στη μελέτη της, με τίτλο «Προσχέδιο προϋπολογισμού 2016: Εκτιμώντας την υφεσιακή επίπτωση των νέων δημοσιονομικών μέτρων» επιχειρείται ποσοτικοποίηση των δυνητικών υφεσιακών επιπτώσεων του νέου πακέτου δημοσιονομικών μέτρων που παρουσιάζονται στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού και τα οποία έχουν συμφωνηθεί με τους επίσημους δανειστές στο πλαίσιο της νέας Σύμβασης Οικονομικής Συμφωνίας για έτη 2015-2016.

Η μελέτη βασίζεται σε προηγούμενες εμπειρικές εκτιμήσεις της Eurobank σχετικά με το μέγεθος και την  εξέλιξη των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών της Ελλάδας σε περιόδου οικονομικής μεγέθυνσης και ύφεσης, καθώς και σε σειρά άλλων παραδοχών για τις μακροοικονομικές επιπτώσεις των  νέων μέτρων λιτότητας.

Συνολικά, ενώ τα μέτρα λιτότητας που εφαρμόζονται στο πλαίσιο των δύο προηγούμενων προγραμμάτων διάσωσης φαίνεται να ερμηνεύουν πλήρως την σωρευτική συρρίκνωση της εγχώριας οικονομικής δραστηριότητας  την περίοδο 2010-2014  (άνω των 25 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ), το νέο πακέτο μέτρων αναμένεται να έχει ηπιότερη καθαρή επίπτωση που εκτιμάται σωρευτικά σε 3.5 π.μ. του ΑΕΠ το 2015-2016.

Η ανωτέρω εκτίμηση υποθέτει  ότι δε θα ληφθούν πρόσθετα δημοσιονομικά μέτρα (δηλ. πέρα και πλέον αυτών που ήδη περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού) ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανές αποκλίσεις από τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους για τα έτη 2015 και 2016.

Όσον αφορά την ακρίβεια των αποτελεσμάτων της ανάλυσής μας, τονίζουμε ότι αυτά θα πρέπει να ερμηνευθούν με ιδιαίτερη προσοχή, ειδικώς εάν ληφθούν υπόψη οι τεκμηριωμένες μεθοδολογικές δυσκολίες που σχετίζονται με την εκτίμηση των δημοσιονομικών πολλαπλασιαστών.

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματά εξάγονται από τη σύγκριση μεταξύ των εφαρμοσθέντων προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής και ενός θεωρητικού σεναρίου (counterfactual scenario) το οποίο δεν συμπεριλαμβάνει μέτρα λιτότητας, ενώ όλοι οι άλλοι παράγοντες παραμένουν αμετάβλητοι. Μεταξύ άλλων, το ανωτέρω θεωρητικό σενάριο υποθέτει συνέχιση της εξωτερικής χρηματοδότησης της Ελλάδας, με όρους παρόμοιους με αυτούς που ίσχυαν (ισχύουν) στα δύο προηγούμενα (και στο νέο) προγράμματα διάσωσης, ακόμα και με την παραδοχή μη εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων λιτότητας.

Επιπλέον, οι εκτιμήσεις για τον υφεσιακό αντίκτυπο που θα έχουν τα νέα μέτρα το 2015-2016 δεν αποκλείεται να αποδειχθούν αισιόδοξες, καθώς το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού δεν εκτιμά το ονομαστικό μέγεθος κάποιων μέτρων που δύνανται να έχουν δημοσιονομικό αντίκτυπο.

Τέλος, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η ανάλυσή μας επιχειρεί να ποσοτικοποιήσει τις συνέπειες της δημοσιονομικής λιτότητας χωρίς να λαμβάνει υπόψη την πιθανή μακροοικονομική επίδραση άλλων σημαντικών επιλογών πολιτικής ή εξελίξεων, όπως η επιβολή ελέγχων στην κίνηση κεφαλαίων από τα τέλη Ιουνίου 2015 και η μεγάλη αύξηση λόγου δημοσίου χρέους-ΑΕΠ στην Ελλάδα από την αρχή του τρέχοντος έτους.

Σημειώνεται ότι τη συγγραφή της έκθεσης επιμελήθηκε ο Δρ. Πλάτων Μονοκρούσος, Επικεφαλής Οικονομολόγος του Ομίλου Eurobank.

Πηγή: Capital

ΜΕΤΡΑΕΙ Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ