τα τέλη του μήνα στο γειτονικό Μιλάνο ολοκληρώνεται μετά από έξι μήνες η μεγαλύτερη εκδήλωση που διοργανώθηκε ποτέ γύρω από το φαγητό και τη διατροφή, η περίφημη Expo Milan. Φέτος η Expo είχε ως θέμα «Τρέφοντας τον πλανήτη, ενέργεια για ζωή” (Feeding the Plante Energy for the Future). Συνολικά 145 χώρες, 2 τετραγωνικά χιλιόμετρα, 16 εκατομμύρια επισκέπτες, που είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά γευτούν από τα φαχίτας του Μεξικού και τα αυθεντικά αμερικανικά ribs από «food trucks” μέχρι τη γαλλική κουζίνα βραβευμένων με αστέρια Michelen chef, αυθεντικό αφρικανικό καφέ και ασιατικά μπαχάρια.
Ταυτόχρονα όμως σε αυτό το πολύχρωμο πανηγύρι παρουσιάστηκαν οι νέες υπερσύγχρονες τάσεις γύρω από τη διατροφή, τη βιωσιμότητα και τις πρακτικές αειφορίας, που εφαρμόζουν κράτη και εταιρείες που βρίσκονται στην αιχμή της παγκόσμιας πρωτοπορίας. Όπως οι καρποί σιταριού που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος American Food 2.0: United to Feed the Planet, που χρειάζονται λιγότερο νερό και προορίζονται να φυτευτούν σε περιοχές που πλήττονται από ξηρασία, όπως η Αφρική.
Και δεν είναι μόνο τα κράτη. Μεγάλες εταιρείες από το χώρο της διατροφής πέρασαν τα δικά τους μηνύματα στα εκατομμύρια των επισκεπτών από το Μάιο μέχρι σήμερα. Όπως το περίφημο Ecocenter της Coca Cola ένα concept αλληλόδρασης της εταιρείας με τις κοινωνίες στις οποίες δραστηριοποιείται. Το «κόκκινο κουτί” αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κοινωνικού επιχειρείν: είναι ένα «μαγαζί” που διαθέτει βασικά αγαθά και υπηρεσίες, τροφοδοτείται ενεργειακά από ένα φωτοβολταϊκό στέγης, προσφέρει ασφαλές και καθαρό πόσιμο νερό για τις κοινωνίες, συμβάλλει στη διασύνδεση των τοπικών κοινωνιών προσφέροντας internet. Το πρώτο ecocenter τοποθετήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ από πρόπερσι ενώ ακολούθησαν ακόμη 25 κιόσκια σε Αιθιοποία, Γκάνα, Κένυα, Ρουάντα, Τανζανία και Βιετνάμ.
Βεβαίως ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις νέες τάσεις, που θα δούμε τις επόμενες δεκαετίες, όπως για παράδειγμα το σενάριο για το super market του μέλλοντος. Σε αυτό ο επισκέπτης βλέπει πιθανές τεχνολογικές εφαρμογές που θα αλλάξουν τον τρόπο που ενημερωνόμαστε και αγοράζουμε τα προϊόντα της διατροφικής αλυσίδας. Υπεύθυνος για το project είναι ο διευθυντής του εργαστηρίου Senseable City του MIT Carlo Ratti. Στα ράφια του σούπερ μάρκετ του μέλλοντος, που έχει τη διαρρύθμιση μιας παραδοσιακής ασιατικής αγοράς, μπορεί κανείς ακουμπώντας ένα προϊόν να δει την τιμή του στον ηλεκτρονικό πίνακα ενώ στη συνέχεια σηκώνοντας το προϊόν μπορεί να διαβάσει πληροφορίες όπως η προέλευση, η διατροφική αξία, οι θερμίδες κλπ. Σε άλλο πάγκο ένα ρομπότ αναλαμβάνει να ταξινομήσει και να συσκευάσει φρούτα, ενώ φεύγοντας ο επισκέπτης βλέπει σε έναν άλλο μεγάλο πίνακα πληροφορίες όπως ο αριθμός των επισκεπτών, τα προϊόντα που προτιμούν περισσότερο κλπ.
Οι μεγάλες παρουσίες στην έκθεση είχαν συγκεκριμένη φιλοσοφία και τοποθέτηση, προβάλλοντας τα τοπικά προϊόντα, την κουζίνα ακόμη και την κουλτούρα της κάθε χώρας. Αλλα και του περιβάλλοντος, όπως το περίπτερο της Αυστρίας που μεταφέρει τους επισκέπτες του κλειστού χώρου, στην ατμόσφαιρα και το κλίμα ενός παραδοσιακού αυστριακού δάσους. Ή το βρετανικό περίπτερο στο οποίο κυριαρχεί μια μεταλλική κατασκευή εμπνευσμένη από το ταξίδι μιας μέλισσας και το ρόλο που παίζει στην παγκόσμια διατροφική αλυσίδα. Το μεγαλύτερο περίπτερο είναι βεβαίως η βιοκλιματική γερμανική κατασκευή, ενώ εντυπωσιακές παρουσίες έχουν το περίπτερο των ΗΠΑ στον τοίχο του οποίου έχουν φυτευτεί αμερικανικά φυτά ενώ η Ιαπωνία, η Γαλλία, το Μεξικό και βεβαίως το Καζακστάν που θα φιλοξενήσει την επόμενη expo που θα έχει ως θέμα την ενέργεια.
Παρότι στην έκθεση δίνουν το παρών κυρίως χώρες, δε λείπουν και οι εταιρικές παρουσίες, 24 συνολικά στον αριθμό από το χώρο της διατροφής καθώς και από άλλους κλάδους κυρίως ιταλικές επιχειρήσεις, όπως η ιταλική ΔΕΗ, Enel, η Alitalia ή η Illy. Παρούσα βεβαίως όπως συμβαίνει από το 1993 μέχρι σήμερα και η Coca Cola, με το περίπτερό της να είναι ένα βιώσιμο κτίριο, το οποίο αντανακλά το μοντέλο αειφορίας της εταιρείας, από την επιλογή των υλικών μέχρι τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται για παράδειγμα για την ψύξη του χωρίς τη χρήση air condition. Η κατασκευή από οικοσυμβατά υλικά (ξύλο, γυαλί και νερό) που έχει σχεδιαστεί ώστε να ελαχιστοποιηθεί η κατανάλωση ενέργειας για φωτισμό και να μεγιστοποιηθεί η ενεργειακή αποδοτικότητα, θα «ανακυκλωθεί” αφού θα μεταφερθεί σε χώρο στο Μιλάνο προκειμένου να λειτουργήσει ως κλειστό γήπεδο μπάσκετ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο της έκθεσης παρουσιάστηκε τον Ιούνιο από την Coca Cola Company η πρώτη στον κόσμο πλαστική φιάλη PET κατασκευασμένη εξολοκλήρουν από φυτικά υλικά. Η συσκευασία PlantBottle™ επεκτείνει τα όρια της αειφόρου καινοτομίας, χρησιμοποιώντας πρωτοποριακή τεχνολογία για να δημιουργήσει μία πλήρως ανακυκλώσιμη πλαστική φιάλη κατασκευασμένη από ανανεώσιμα φυτικά υλικά. Επίσης στην έκθεση παρουσιάστηκε και ο αποκλειστικός αυτόματος πωλητής Coca – Cola Freestyle που δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να δημιουργήσει το δικό του ποτό, επιλέγοντας από μια οθόνη αφής μεταξύ 88 αεριούχων και μη αναψυκτικών, 54 από τα οποία χαμηλών ή μηδενικών θερμίδων.
Η ελληνική διατροφή και τα προϊόντα έχουν μια ξεχωριστή θέση στην παγκόσμια αγορά, όχι όμως και στην Expo που έχει ως θέμα τη διατροφή. Μια λιτή, έως φτωχή παρουσία χωρίς στόχευση, μαρτυρά από μακριά ότι η χώρα βρίσκεται σε κρίση και δεν είναι διατεθειμένη να βρει έξυπνες λύσεις, όπως συνέργειες με τον ιδιωτικό τομέα προκειμένου να αναβαθμίσει την παρουσία της σε αυτό το παγκόσμιο πανηγύρι, που όμως αφήνει μεγάλες υπεραξίες σε όσους επένδυσαν στην παρουσία τους. Η φτωχή ελληνική παρουσία σε μία γωνία του περιπτέρου της Μεσογειακής διατροφής, ήταν μαζί με την Αλγερία, την Αίγυπτο, την Αλβανία, το Μαυροβούνιο και τη Σερβία. Αντίθετα χώρες όπως η Ρουμανία, η Τουρκία και η Σλοβενία – ακόμη και η μικρή Μολδαβία – με δικές τους αυτόνομες παρουσίες και ενδιαφέροντα περίπτερα συγκέντρωσαν το ενδιαφέρον χιλιάδων επισκεπτών.
Για να δει κανείς την έκθεση δε φτάνει μία μόνο ημέρα, ιδιαίτερα τώρα στις τελευταίες ημέρες της, όπου γίνεται πραγματική κοσμοσυρροή. Δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες χιλιάδες κόσμος συρρέουν καθημερινά στους χώρους της έκθεσης. Το πιο εντυπωσιακό κλείσιμο που μπορεί να επιλέξει κανείς είναι στην περίφημη λίμνη με διάμετρο 90 μέτρων που στο κέντρο της βρίσκεται το δέντρο της ζωής, μια κατασκευή η οποία μετατρέπεται σε θέατρο χρωμάτων κάθε ώρα, παρουσιάζοντας ένα φαντασμαγορικό show για τους θεατές.
Πηγή: Capital