Παιχνίδι… καθυστερήσεων με τις ιδιωτικοποιήσεις

  • Μάιος 30, 2016
Περίπλοκη η εικόνα για περιουσιακά στοιχεία του Δημοσίου που βγαίνουν προς πώληση. Γιατί κυβέρνηση και θεσμοί παίζουν «καθυστερήσεις», με το βλέμμα στο 2017. Οι γεωπολιτικές ισορροπίες και το timing της πρόσληψης συμβούλων.
Παιχνίδι... καθυστερήσεων με τις ιδιωτικοποιήσεις - Παζάρια με τους θεσμούς

Τον επόμενο χρόνο και ανάλογα με το κλίμα που θα έχει διαμορφωθεί στην οικονομία, αλλά και τα παζάρια που δηλώνει πως κάνει με τους θεσμούς η κυβέρνηση, αναμένεται το νέο κύμα ιδιωτικοποιήσεων, κυρίως με την πώληση συμμετοχών του Δημοσίου σε πρώην (ή νυν) μονοπώλια.

Μια προσεκτική ματιά στο στρατηγικό σχέδιο (Asset Development Plan – ADP) του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), που ενσωματώνεται στη συμφωνία με τους δανειστές, δείχνει πως τους επόμενους μήνες η διοίκηση του τελευταίου θα επικεντρωθεί στην ολοκλήρωση υφιστάμενων διαγωνισμών.

Από το νέο έτος αναμένεται να ενεργοποιηθεί σταδιακά και το νέο υπερ-ταμείο,χωρίς να υπάρχουν προσδοκίες για αξιόλογα άμεσα έσοδα.

Παρά τα αναφερόμενα στο ADP, στην αγορά δεν προσδοκούν ούτε διαγωνισμό για την παραχώρηση τηςΕγνατίας Οδού, ούτε εκκίνηση διαδικασίας πώλησης του 17% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στη ΔΕΗ ΔΕΗ -3,04%, ούτε κάποιον άλλο μεγάλο διαγωνισμό εντός του 2016. Ακόμα και σήμερα δεν έχουν ξεκαθαριστεί τα περιουσιακά στοιχεία που θα μεταφερθούν στο νέο υπερ-ταμείο, είτε από το ΤΑΙΠΕΔ, είτε από το Δημόσιο. Ετσι επικρατεί σύγχυση για την τύχη κρίσιμων συμμετοχών, που ξεκινούν από τα Ελληνικά Πετρέλαια και φτάνουν μέχρι τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, οι οποίες με δικαστική απόφαση πρέπει να παραμείνουν υπό κρατικό έλεγχο (50% συν μία μετοχή).

Οσο για τους στόχους εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις που αναφέρονται στη νέα συμφωνία με τους δανειστές, θεωρείται αδύνατη η άντληση 2,5 δισ. για το 2016, ενώ είναι πολύ ψηλά ο πήχης, στα 2,2 δισ. ευρώ, για το 2017.

Μέχρι σήμερα, πάντως, οι προβλέψεις εσόδων υπήρξαν τυχαίες και ενίοτε χρησιμοποιήθηκαν απλώς ως εργαλείο για «να βγαίνουν τα μοντέλα» με τις εκτιμήσεις δανειστών και κυβέρνησης. Ετσι και το 2017, για να επιτευχθεί ο στόχος εσόδων, πρέπει να πωληθούν σημαντικά περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, σε πολύ καλές τιμές σε σύγκριση με τη σημερινή εικόνα του ελληνικού χρηματιστηρίου.

Συνεπώς και η κυβέρνηση και οι δανειστές παίζουν καθυστέρηση, με την ελπίδα πως τον επόμενο χρόνο θα βελτιωθούν οι αποτιμήσεις. Δεν είναι τυχαίο πως για όλα τα σημαντικά περιουσιακά στοιχεία (ΕΛΠΕ, ΔEΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ κ.λπ.) αναφέρεται στο ADP πως οι σύμβουλοι θα επιλεγούν μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2016.

Συνεπώς οι εισηγήσεις τους αναμένονται για το 2017. Ειδικά όταν η άσκηση με κρατικές συμμετοχές σε ορισμένους κλάδους είναι πιο σύνθετη. Στην ηλεκτρική ενέργεια, για παράδειγμα, η κυβέρνηση δεσμεύεται απέναντι στους δανειστές αρχικά για το σχέδιο απόκτησης του ΑΔΜΗΕ από το Δημόσιο «με παρακράτηση του 51% από το Ελληνικό Δημόσιο και πώληση του 20% σε στρατηγικό επενδυτή και εισαγωγή του 29% στο χρηματιστήριο».

Πριν ξεκαθαρίσει το συγκεκριμένο εγχείρημα δεν πρόκειται για γίνει τίποτα με τη ΔEΗ, το 17% της οποίας ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ και σύμφωνα με το ADP είναι προς πώληση «ακόμα και εντός του 2016». Ακόμα και σήμερα η κυβέρνηση υποστηρίζει πως η ΔΕΗ ΔΕΗ -3,04% «θα παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο», με τους δανειστές να ζητούν μεταφορά του 34% που διατηρεί το Δημόσιο στο νέο υπερ-ταμείο.

Εξίσου πολύπλοκη είναι και η εικόνα στα άλλα περιουσιακά στοιχεία από τον χώρο της ενέργειας όπως ταΕλληνικά Πετρέλαια (το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35%) και η ΔΕΠΑ (το 65% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ και το 35% στα ΕΛΠΕ). Στο ADP αναφέρεται πως για τα ΕΛΠΕ θα προσληφθούν σύμβουλοι που θα προχωρήσουν σε «αξιολόγηση εναλλακτικών στρατηγικών επιλογών και υποβολή σχετικών εισηγήσεων». Οι νέοι σύμβουλοι θα προχωρούν σε «αξιολόγηση των εναλλακτικών επιλογών και επανεκκίνηση διαδικασίας» για τη ΔΕΠΑ.

«Οσο πιο σύνθετες οι μετοχικές, γεωπολιτικές κ.λπ. εξισώσεις, τόσο πιο δύσκολη η προώθηση των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων», υποστηρίζουν στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση. Οι ίδιοι υπενθυμίζουν πως εδώ και σχεδόν τρία χρόνια (από τον Δεκέμβριο του 2013) δεν έχει κλείσει η υπόθεση πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους της Socar. Αυτή την περίοδο είναι σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις μεταξύ της Socar και τρίτων επενδυτών για την εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ, όρο που αποτελεί προϋπόθεση της Κομισιόν για να εγκρίνει τη συναλλαγή.

Στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν, πάντως, πως έχουν αξιόλογη «ουρά» διαγωνισμών που θα φέρει έσοδα για το 2017. Μεταξύ αυτών είναι η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο σχήμα που ελέγχει η καναδική PSP, η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) όπου αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέσα στο φετινό φθινόπωρο, η πώληση του 5% του ΟΤΕ (από το 10% που ελέγχει το δημόσιο μαζί με το ΙΚΑ) αφού πρώτα μεταφερθεί στο ΤΑΙΠΕΔ κ.λπ.

Τα έσοδα των 2,2 δισ. ευρώ, πάντως, δεν επιτυγχάνονται με «ψιλολόγια». Γι’ αυτό οι προβλέψεις είτε θα αποδειχθούν εξίσου τυχαίες με τις προηγούμενες, είτε θα πωληθούν σημαντικές συμμετοχές του δημοσίου σε κρατικές εταιρείες.

Σίγουρα όχι οι αστικές συγκοινωνίες, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και άλλα «σαπάκια», που πιθανώς θα μεταφερθούν στο νέο υπερ-ταμείο ως εγγύηση για τα περσινά δάνεια.

Πηγή:euro2day

ΜΕΤΡΑΕΙ Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ