Μέχρι το Πάσχα περιμένει το Μαξίμου την ολοκλήρωση της αξιολόγησης
Υποστηρίζει ότι κερδίζει στο φορολογικό και το ασφαλιστικό -Διατείνεται δε ότι μπορεί να μην εφαρμοστούν λόγω… ανάπτυξης
Την εικόνα μίας διαπραγμάτευσης που καταλήγει σε νίκη για την ελληνική πλευρά περιγράφει το Μέγαρο Μαξίμου, σε άτυπο ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε αργά το βράδυ της Πέμπτης, προεξοφλώντας παράλληλα την επιτυχή ολοκλήρωση των συζητήσεων με τους δανειστές έως το Πάσχα, παρά τις ανησυχίες ή τις εκτιμήσεις για νέες καθυστερήσεις.
Η κυβέρνηση σχεδόν πανηγυρίζει για την επικείμενη συμφωνία, που προβλέπει νέα μέτρα ύψους 5,4 δισ ευρώ, καθώς παραθέτει σειρά στοιχείων, που συγκρινόμενα με τις υποχρεώσεις που είχαν αποδεχθεί οι προηγούμενες κυβερνήσεις, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τελικά ο λογαριασμός των μέτρων θα είναι μικρότερος.
«Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σημείωμα.
Η κυβέρνηση υποστηρίζει μεταξύ άλλων ότι το πακέτο των 5,4 δισ ευρώ είναι στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές από το περασμένο καλοκαίρι, ότι διαψεύστηκαν όσοι έλεγαν ότι ο λογαριασμός θα φτάσει στα 6,5 δισ ευρώ και ότι θα επιβαρυνθούν τα υψηλότερα εισοδήματα και όχι τα χαμηλά και τα μεσαία. Αποφεύγει ωστόσο να εξηγήσει το πώς οι έμμεσοι φόροι ύψους 1,8 δις για την τριετία έως και το 2018 δεν θα επιβαρύνουν όλα τα κοινωνικά στρώματα, αφού αυτή είναι η φύση αυτών των φόρων. Ούτε και το πώς θα εισπραχθούν επιπλέον άμεσοι φόροι ύψους 1,8 δις ευρώ, όταν θα επιβαρυνθεί μόνο ένα ελάχιστο ποσοστό φορολογουμένων και μάλιστα η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, όπως ισχυρίζονται οι κυβερνητικοί επιτελείς, θα πληρώσουν τελικά λιγότερο φόρο!
Όσον αφορά στο ασφαλιστικό το Μέγαρο Μαξίμου διαβεβαιώνει ότι «δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια». Δεν γίνεται όμως ενημέρωση για το τι θα προβλέπει ακριβώς η συμφωνία για τις επικουρικές συντάξεις, πέραν του γεγονότος ότι το ΔΝΤ έχει διαφωνίες για το ύψος τους.
Οι κυβερνώντες επιμένουν να μιλούν ακόμη και ώρα για το ενδεχόμενο το πακέτο να είναι τελικά πολύ ελαφρύτερη και επικαλούνται την πιθανότητα (ή την ευχή;) βελτίωσης της οικονομίας. Μάλιστα αναφέρουν ευθέως ότι «τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί».
Το επιχείρημά τους αυτό το στηρίζουν στη διαπίστωση ότι πολλές από τις παλαιότερες προβλέψεις για την πορεία της ελληνικής οικονομίας έπεσαν έξω. Και παραθέτουν πίνακα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, οι οποίες αποδείχθηκαν άστοχες επί σειρά ετών.
Ολόκληρο το άτυπο ενημερωτικό σημείωμα για την πορεία των διαπραγματεύσεων έχει ως εξής:
1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία. Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών. Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.
2. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας – μέχρι το τέλος του 2018. Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν…
3. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ». Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε…- γι’ αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.
4. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.
5. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:
– Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.
-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.
– Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.
6. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια –θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.
7. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.
8. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!
Έτος |
Πρόβλεψη ΔΝΤ |
Πραγματικότητα |
2010 |
-4,0% |
-5% |
2011 |
-2,6% |
-7,1% |
2012 |
+1,1% |
-6,6% |
2013 |
+2,1% |
-3,3% |
2015 |
-2,3% |
-0,2% |
9. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.
10. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις [παραπάνω πίνακας] ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.
Πηγή:protothema