Απόλυτη υπήρξε, χθες, κατά τη συνέντευξη Τύπου για το ΕΣΠΑ 2014-2020 η επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σαρλίνα Βίτσεβα σχετικά με τη διαχείριση των χώρων ανεξέλεγκτης διάθεσης απορριμμάτων (ΧΑΔΑ). «Είτε κλείνετε έως το τέλος της χρονιάς τις παράνομες χωματερές και λαμβάνετε χρηματοδότηση είτε συνεχίζετε μόνοι σας με εθνικά κονδύλια» είπε.
Ουσιαστικά, η Βίτσεβα απηύθυνε προς την ελληνική κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, υπό τον Πάνο Σκουρλέτη και τον Γιάννη Τσιρώνη, μία ιδιαίτερα αυστηρή προειδοποίηση για τον έντονο κίνδυνο απώλειας των κοινοτικών κονδυλίων για το κλείσιμο των ΧΑΔΑ. Μία τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να αποτελέσει ισχυρότατη δημοσιονομική «βόμβα» για τη χειμαζόμενη οικονομία, καθώς θα πρέπει η Ελλάδα με -ανύπαρκτα- δικά της κονδύλια να κλείσει και να αποκαταστήσει τους ΧΑΔΑ. Αλλά και επειδή το Ευρωδικαστήριο έχει επιβάλει εξαμηνιαία ποινή 14,52 εκατ. ευρώ.
«Οι χωματερές, πράγματι θα πρέπει να κλείσουν το ταχύτερο δυνατό λόγω των προστίμων που επιβάλλονται. Αν έχουμε έξοδα μέχρι το τέλος του έτους μπορούν να χρηματοδοτηθούν από εμάς, μετά θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν με κρατικά κονδύλια» τόνισε η Βίτσεβα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η χαρακτηριστική, εάν όχι σκανδαλώδης, αδράνεια που έχει επιδείξει, έως σήμερα το υπουργείο Περιβάλλοντος, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην απώλεια εγκεκριμένων κονδυλίων ύψους 200 εκατ. ευρώ. Και όχι άδικα, καθώς είναι δύσκολο να κλείσουν οι 49 ενεργοί ΧΑΔΑ σε όλη την Ελλάδα, και να αποκατασταθούν οι 161 ανενεργοί.
Θα καταφέρει, λοιπόν, η ελληνική πολιτεία και ο προερχόμενος από τους Οικολόγους Πράσινους υπουργός Αναπληρωτής Περιβάλλοντος να κλείσουν και να αποκαταστήσουν τις χωματερές μέχρι την 31η Δεκεμβρίου, ήτοι σε 44 ημερολογιακές ημέρες; Η απάντηση είναι αρνητική, σύμφωνα με όσους γνωρίζουν, καθώς ούτε τα αναγκαία έργα διαχείρισης απορριμμάτων προωθούνται ούτε χωματερές κλείνουν.
«Καθυστερήσατε»
Την ίδια στιγμή, το εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ) που κατήρτισε ο Γ.Τσιρώνης από κοινού με το υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει ακόμη την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αποκάλυψε, χθες, η Βίτσεβα. Κι ενώ ο εκλεγμένος με λίστα βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ έχει υποστηρίξει για το ΕΣΔΑ ότι «είναι εναρμονισμένο με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, αξιοποιεί –αλλά και υπερβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις– των πιο θετικών στοιχείων του κοινοτικού κεκτημένου», η Σαρλίνα Βίτσεβα ξεκαθάρισε ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Έκανε δε λόγο και για καθυστερημένη υποβολή προς έγκριση στην Ευρωπαική Επιτροπή του ΕΣΔΑ.
«Πράγματι το σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων θα έπρεπε να έχει ήδη υποβληθεί. Τα περιφερειακά σχέδια δεν έχουν υποβληθεί. Το εθνικό το εξετάζουμε τώρα. Και τούτο διότι εμείς πρέπει να αποταθούμε στις εξειδικευμένες υπηρεσίες που διαθέτουν τη τεχνογνωσία στην Επιτροπή και εκείνες θα γνωμοδοτήσουν κατά πόσο το εθνικό σχέδιο είναι το κατάλληλο ή όχι. Επομένως επί του παρόντος συζητούμε, περιμένουμε τα περιφερειακά σχέδια και ενώ έχει εκπνεύσει η προθεσμία» διευκρίνισε.
Η ύπαρξη ολοκληρωμένου ΕΣΔΑ και κατ’ επέκταση περιφερειακών σχεδιασμών αποτελούν προϋποθέσεις ώστε να ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Με άλλα λόγια, εκτός από τα ώριμα ΣΔΙΤ, τα οποία ο Οικολόγος Αν.Υπ. θέλει να ακυρώσει, δεν είναι δυνατόν να προχωρήσουν άλλου είδους έργα. Και αυτό επειδή ο ΕΣΔΑ είναι ουσιαστικά ανύπαρκτος: δεν συνοδεύεται από μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, δεν διαθέτει πρόβλεψη για το τί θα κοστίσει στον εθνικό προϋπολογισμό και είναι χωρίς κανονιστική ισχύ,σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Τα ΣΔΙΤ
Την ίδια στιγμή, ο Αν.Υπ. Γ.Τσιρώνης έχει δηλώσει (σε επιτροπές της Βουλής αλλά και σε τηλεοπτικό δίκτυο της Ηπείρου) ότι, τελικά, το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Ήπειρο βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Αντίθετα κατά τον ίδιο, το αντίστοιχο έργο της Πελοποννήσου είναι «υπερδιαστασιολογημένο» και γι’αυτό δεν πρέπει να προχωρήσει. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς, καταρρίπτουν την επιχειρηματολογία του Αν.Υπ. περί λεόντειας σύμβασης, υποστηρίζοντας ότι:
– η μονάδα της Ηπείρου που έχει πληθυσμό 337.000 κατοίκους είναι δυναμικότητας 80.000 τόνων. Αναλογικά, το έργο σε έναν νομό, όπως η Πελοπόννησος με 577.000 κατοίκους, θα έπρεπε να είχε δυναμικότητα περίπου 140.000 τόνους.
– Οι σχεδιαζόμενες εγκαταστάσεις στην Πελοπόννησο έχουν δυναμικότητα 150.000 τόνους, δηλαδή 10.000 περισσότερους από την ελάχιστη ποσότητα. Η αύξηση όμως, αυτή «δικαιολογείται», σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, από το μεγαλύτερο κατά 15% ΑΕΠ της Πελοποννήσου συγκριτικά με αυτό της Ηπείρου. Αλλά και λόγω του ότι η Πελοπόννησος διαθέτει κατά τρεις φορές περισσότερες κλίνες συγκριτικά με την Ήπειρο.
Πηγή: capital.gr