Τα capital controls δίνουν ώθηση στις online αγορές

  • Ιανουάριος 17, 2016

Κόντρα στην οικονομική κρίση και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς -ή ίσως και εξαιτίας αυτών- οι Ελληνες στράφηκαν τους τελευταίους μήνες πιο μαζικά προς τις ηλεκτρονικές αγορές, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και επιβεβαιώνουν στελέχη με συνολική εικόνα του εγχώριου e-commerce.

«Τα capital controls επηρέασαν τις καταναλωτικές μας συνήθειες. Αγοράζουμε πλέον φτηνότερα πράγματα και περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν online πιο συμφέρουσες προσφορές. Παράλληλα, ψάχνουμε την καλύτερη τιμή και σε πράγματα που παλαιότερα τα προμηθευόμασταν χωρίς να κοιτάξουμε πόσο κάνουν ή θέλουμε να εκμεταλλευτούμε την ευκολία της αποστολής στην πόρτα μας», λέει στο «business stories» o Βασίλης Δήμος, CTO και συνιδρυτής του Skroutz, της δημοφιλούς πλατφόρμας αναζήτησης προϊόντων και σύγκρισης τιμών μεταξύ των e-shops.

Ωστόσο, όπως παρατηρεί, πέρα από την αύξηση χρήσης του πλαστικού χρήματος που συνδέεται με τη στροφή στις online αγορές, τα τελευταία 10 χρόνια στην Ελλάδα δεν έχει αλλάξει κάτι ουσιαστικά στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου: «Οι διαφορές είναι ελάχιστες. Συνεχίζουμε να παρατηρούμε την υπερβολική μετατόπιση των όποιων τεχνολογικών δυσκολιών στην πλευρά του χρήστη, όπως με τις σύνθετες διαδικασίες διασφάλισης των συναλλαγών.

Οδηγούμαστε μέσα από δύσβατα μονοπάτια συχνά χωρίς ουσιαστικό λόγο. Ολοι πρέπει να παρέχουμε μια καλύτερη καταναλωτική εμπειρία. Αν δεν το κάνουμε εμείς στο πλαίσιο της δικής μας αγοράς, αργά ή γρήγορα θα το προσφέρουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί και τότε απλά θα αναγκαστούμε να ακολουθήσουμε τα δικά τους συστήματα, κάτι που μεταφράζεται σε επιπλέον προμήθειες προς τρίτους.

Τα επόμενα χρόνια το μεγάλο στοίχημα είναι να αξιοποιήσουμε τεχνολογίες που κάνουν τα πράγματα ευκολότερα, χωρίς εκπτώσεις στην ασφάλεια και τη συνολική εμπειρία χρήσης».

Οπως διευκρινίζει, το Skroutz σήμερα βοηθάει τους καταναλωτές στην online αναζήτηση προϊόντων. Από εκεί και πέρα, αφού επιλέξουν κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα, κινούνται ανεξάρτητα. Θεωρεί όμως δεδομένο ότι η εμπειρία που έχει ο καθένας μέχρι και την παραλαβή της παραγγελίας του παίζει σημαντικό ρόλο, λειτουργεί αθροιστικά και αν δεν είναι θετική μπορεί να τον αποθαρρύνει από μελλοντικές αγορές.

«Η απλουστευμένη εμπειρία χρήσης είναι καθοριστικός παράγοντας για την εξέλιξη των ηλεκτρονικών συναλλαγών», εκτιμά. Για παράδειγμα, η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στις φορητές συσκευές, όπως η χρήση του δακτυλικού αποτυπώματος για την επιβεβαίωση της ταυτότητάς μας, βοηθάει προς αυτή την κατεύθυνση.

«Τις ημέρες των Χριστουγέννων, στην κορύφωση όλης της χρονιάς, το 52% της κίνησής μας προήλθε από φορητές συσκευές, χωρίς να υπολογίζουμε τις επισκέψεις μέσω της εφαρμογής που είναι πλέον διαθέσιμη cross platform και στα τρία βασικά λειτουργικά συστήματα, με την προσθήκη της έκδοσης για τα Windows 10. Συνυπολογίζοντας και τα apps φτάσαμε στο 60%. Την ίδια στιγμή παρατηρούμε ότι ένα μικρό ποσοστό των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι προσαρμοσμένο σε αυτή την πραγματικότητα», σημειώνει ο ίδιος.

Υβριδικό μοντέλο

Αν και στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο κ. Δήμος πιστεύει ότι τα e-shops δεν θα υποκαταστήσουν τα φυσικά, αφού η συμπεριφορά των καταναλωτών είναι διαφορετική σε κάθε περιβάλλον. «Συχνά παρατηρούμε ότι τα δύο αυτά κανάλια μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά, όπως στην περίπτωση της online παραγγελίας και της παραλαβής από το φυσικό κατάστημα. Το ένα δεν πολεμάει το άλλο. Αυτή είναι εξάλλου η καθημερινότητά μας. Πολλοί μοιράζουμε τον χρόνο μας μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου. Σε πιο ώριμες αγορές, όπως η αμερικανική, τα φυσικά καταστήματα μετασχηματίζονται και λειτουργούν υποστηρικτικά ως προς το ηλεκτρονικό εμπόριο».

Μιλώντας δε για την ταχεία ανάδειξη νέων προϊοντικών κατηγοριών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ο εκ των ιδρυτών του Skroutz αναφέρεται στα προϊόντα σωματικής περιποίησης, υγείας και παιδικής φροντίδας… «Αυτό συμβαίνει γιατί πρόκειται για πράγματα που μπορείς να τα αναζητήσεις εύκολα με το όνομά τους, είναι γνώριμα, σε μικρές και ελαφριές συσκευασίες. Επίσης, συνήθως πρόκειται για επαναλαμβανόμενες αγορές.

Παρ’ όλα αυτά και πάλι συχνά δημιουργούνται προβλήματα με την ολοκλήρωση της παραγγελίας, αφού ο υποψήφιος πελάτης πρέπει να δώσει από την αρχή όλα του τα στοιχεία, να συμπληρώσει διαφορετικές φόρμες και τις περισσότερες φορές δεν έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει σε ποιο στάδιο βρίσκεται η αποστολή τους».

Μία από τις ιδιαιτερότητες αυτής της κατηγορίας προϊόντων είναι η μικρή αφοσίωση των καταναλωτών σε ένα κατάστημα, αφού κινούνται κυρίως βάσει τιμής. Πρόκειται για συχνές αγορές, που τις περισσότερες φορές γίνονται υπό πίεση χρόνου. Επιπλέον, ψάχνοντας ο καθένας τις πιο συμφέρουσες προσφορές προκύπτει μεγάλος κατακερματισμός και πολλαπλές παραγγελίες, οι οποίες τελικά δεν είναι προς όφελος της συνολικής εμπειρίας.

Πηγή:newmoney

ΜΕΤΡΑΕΙ Η ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ