Βαθαίνει η κρίση στην ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα να λειτουργούν καθημερινά με ζημίες όταν δουλεύουν στην spot αγορά. Η κάθετη πτώση των τιμών επιφέρει στην πλειοψηφία των περιπτώσεων των μισθωμένων πλοίων ναύλους χαμηλότερους από το ημερήσιο λειτουργικό κόστος. Όμως, ακόμα και οι πλοιοκτήτες που εκμεταλλεύονται ποντοπόρα φορτηγά με μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα βλέπουν με έντονη ανησυχία τις εξελίξεις, καθώς οι προοπτικές για το 2016 παραμένουν δυσοίωνες και όσες χρονομισθώσεις λήξουν θα μπορούν να αντικατασταθούν μόνον με πολύ χαμηλότερες αμοιβές.
Η εικόνα αυτή έχει μεταφερθεί και στο ταμπλό των χρηματιστηρίων για τις εισηγμένες εταιρείες, με συντριπτικά αποτελέσματα για τις αποτιμήσεις τους. Ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) βρίσκεται κοντά σε νέα ιστορικά χαμηλά κατά την διάρκεια των τριάντα χρόνων ύπαρξής του και οι μειωμένες εισαγωγές πρώτων υλών από την Κίνα προμηνύουν την διατήρηση των πιέσεων στην ναυλαγορά.
Η αδυναμία των μεγάλων αναδυόμενων οικονομιών να σημειώσουν υψηλότερους ρυθμούς αύξησης της βιομηχανικής παραγωγής σε συνδυασμό με τον μεγάλο αριθμό πλοίων, που δημιουργεί πλεονάζουσα μεταφορική δυναμικότητα βρίσκονται στην καρδιά του προβλήματος της ναυλαγοράς.
Με τα έσοδά τους να μειώνονται και την δυνατότητα εύρεσης ικανοποιητικής ρευστότητας να είναι εξαιρετικά περιορισμένη, οι ελληνικές ναυτιλιακές που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις ζημίες τους από την κατάσταση όπως διαμορφώνεται με αναστολή καταβολής μερισμάτων και προγράμματα αγοράς μετοχών.
Η Safe Bulkers συμφερόντων Πόλυ Χατζηϊωάννου αποτελεί ένα τέτοιο παράδειγμα. Το τρίτο τρίμηνο του 2015 η εταιρεία παρουσίασε ζημίες 7,5 εκατ. δολαρίων (ενώ την αντίστοιχη περίοδο του 2014 είχε κέρδη 1,5 εκατ. δολάρια), με τα έσοδά της να έχουν μειωθεί στα 33,5 εκατ. δολάρια (πτώση 8%). Έτσι, δεν κατέβαλε μέρισμα για το διάστημα αυτό και ανακοίνωσε ότι προχωρά σε επαναγορά προνομιούχων μετοχών αξίας 20 εκατ. δολαρίων.
Ίδια εικόνα δίνει και η Navios Maritime Holdings συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου. Επιθυμώντας να διατηρήσει ρευστά αποθέματα ώστε να είναι έτοιμη να τα χρησιμοποιήσει στις κατάλληλες συνθήκες, η ναυτιλιακή δεν κατέβαλε μέρισμα και ανακοίνωσε πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών αξίας 25 εκατ. δολαρίων.
H Star Bulk Carriers συμφερόντων Π. Παππά και Oaktree Capital ανακοίνωσε ζημιές ύψους 147,1 εκατ. δολαρίων στο εννεάμηνο έναντι ζημιών ύψους 3,6 εκατ. δολαρίων πέρυσι και ζημιών 41,9 εκατ. δολ. έναντι κερδών 0,2 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2014.
Πηγή: capital.gr