Μπορεί για λόγους επικοινωνιακής προπαγάνδας να λέγονται ότι κέρδισε η Ελλάδα τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και… τα εργασικά πάνε αργότερα αλλά
-Το ΔΝΤ ήδη θεωρεί ότι τα μέτρα για την βιωσιμότητα του χρέους είναι ανεπαρκή οπότε εγείρεται μείζον πρόβλημα
– Αποκαλύπτονται τα εξής αξιοπερίεργα.
Γεγονός το 4ο μνημόνιο με νέα μέτρα από το 2019
1)Η κυβέρνηση Τσίπρα στο Eurogroup στις 5/12/2016 δεσμεύθηκε να δεσμεύσει για πολλά χρόνια μετά το 2018 την Ελλάδα μέσω ενός μηχανισμού που θα περιλαμβάνει νέα μέτρα.
Πρόκειται όχι απλά για ένα κόφτη διαρκείας αλλά για ένα 4ο μνημόνιο το οποίο έγκαιρα είχε αποκαλύψει ο πρώην διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιώργος Προβόπουλος σε συνέντευξη του στο bankingnews.
Αυτός ο νέος μηχανισμός διαρκείας δεν θα περιλαμβάνει νέα χρηματοδότηση αλλά θα περιλαμβάνει νέα μέτρα.
Η εξέλιξη αυτή είναι μείζονος σημασίας για οικονομικούς και πολιτικούς λόγους.
Για οικονομικούς λόγους γιατί περιλαμβάνονται νέα μέτρα για μετά το 2018.
Αυτό που αναφέρουν ορισμένες πηγές είναι ότι το ΔΝΤ για να δεχθεί να διατηρηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% για μετά το 2018 έχει ζητήσει μειώσεις μισθών 20% σε όλους τους δημοσίους υπαλλήλους.
Αυτό είναι ένα στοιχείο που έχει αποκρύψει η ελληνική κυβέρνηση.
Υπάρχει και η πολιτική διάσταση.
Πως η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύει την επόμενη κυβέρνηση με ένα μηχανισμό που θα περιλαμβάνει νέα μέτρα από το 2019;
Είναι προφανές ότι το 4ο μνημόνιο είναι ΓΕΓΟΝΟΣ.
Μπορεί να μην το ονομάσουν 4ο μνημόνιο αλλά είναι ΓΕΓΟΝΟΣ.
Θα έχουμε από το 2019 νέο μηχανισμό, νέα μέτρα αλλά δεν θα έχουμε χρηματοδότηση.
Το 4ο μνημόνιο θα αποδειχθεί το χειρότερο από τα 3 πρώτα.
Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος θα ζημιώσουν την Ελλάδα τα πρώτα 5 χρόνια – Ζημία και για τις τράπεζες
Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος, όπως ανακοινώθηκαν και με βάση την δομή τους θα έχουν αρνητική επίδραση στο χρέος κατά 700 εκατ ευρώ σε ετήσια βάση για τα πρώτα 5 χρόνια.
Επίσης οι τράπεζες θα επωμιστούν ένα βάρος 550 με 600 εκατ από τα ομόλογα EFSF μέσω της διαδικασίας ανταλλαγής καθώς ο ESM επέβαλλε να αποτιμηθούν στο book value και όχι στο fair value τα 30 δισεκ. ομόλογα. που κατέχουν οι τράπεζες.
Για τα πρώτα χρόνια είναι ξεκάθαρο ότι τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος ζημιώνουν την Ελλάδα καθώς αυξάνουν το κόστος εξυπηρέτησης κατά 700 εκατ ετησίως.
Η αύξηση αυτή αποδίδεται λόγω του γεγονότος ότι μέχρι τώρα τα επιτόκια είναι κυμαινόμενα άρα πολύ χαμηλά αλλά η μετατροπή σε σταθερά με επιτόκιο 1,45% με 1,5% δημιουργεί πρόσθετη επιβάρυνση.
Μετά την νίκη Trump στις ΗΠΑ οι αποδόσεις των ομολόγων πήραν την ανιούσα και όλα τα ομόλογα μαζί και οι εκδόσεις του ESM έχουν σχεδόν διπλασιαστεί.
Από την διαδικασία αυτή η Ελλάδα προφανώς με όρους timing εξέρχεται χαμένη καθώς πριν 5 μήνες θα επιτύγχανε η Ελλάδα καλύτερους όρους δανεισμού.
Υπάρχει και ένα θεωρητικό θετικό….
Το μόνο ουσιαστικά θετικό νέο από τα βραχυπρόθεσμα μέτρα σχετίζεται με το ΔΝΤ.
Το ΔΝΤ για να καταλήξει εάν το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο ή όχι σε έκθεση βιωσιμότητας.
Η έκθεση βιωσιμότητας στηρίζεται σε ορισμένα μοντέλα, παραδοχές και σενάρια.
Το ΔΝΤ με τις προβολές που πραγματοποιούσε στα σενάρια θεωρούσε ότι με τα κυμαινόμενα επιτόκια η Ελλάδα μετά από λίγα χρόνια θα επιβαρυνόταν υπέρογκα.
Με την μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά αυτός ο κίνδυνος εκλείπει άρα το ΔΝΤ θα έχει να αντιμετωπίσει ένα λιγότερο κίνδυνο στις αναλύσεις για το ελληνικό χρέος.
Ωστόσο το ΔΝΤ αξιολογώντας τα μέτρα για το ελληνικό χρέος τα κρίνει και δικαιολογημένα ανεπαρκή.
Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα τι ύψος του χρέους αφορούν;
Αρχικά θα εστιαστούν σε 40 δισεκ. αλλά μέσω των swaps και άλλων παραμέτρων θα μπορούσαν να φθάσουν τα 100 δισεκ. ευρώ.
Τα 40 δισεκ. αντιστοιχούν στο 16% των δανείων από ESM και ΔΝΤ ή το 12% του συνόλου του ελληνικού χρέους στα 328 δισεκ.
Πηγή bankingnews